Op 30 april 2023 werd één van onze leden, Francois Fabry, aangesteld als dorpsfotograaf van Sint-Gillis-Waas.

Proficiat Francois!

Hiernaast
zijn  voorstelling in het artikel uit het driemaandelijks tijdschrift van Sint-Gillis-Waas.

We zijn vereerd dat je lid bent van onze club.

Dit werkjaar 2022-2023 organiseren we  opnieuw een tentoonstelling in Ten Bos tijdens het kermisweekend, maar hierbij de foto's van onze digitale voorstelling van 2020.
Om ons 50-jarig bestaan toch niet zo maar voorbij te laten gaan,

kan je onze digitale tentoonstelling van een deel van de huidige leden hieronder terugvinden.

(klik op de foto om meerdere foto's te zien)

Aurèle
Francois
Georges
Godelieve
Hubert
Isabelle
Magda
Nora
Omer
Patrick
Veerle

-NEWS

Een beetje geschiedenis : (opgemaakt omwille van ons 50-jarig bestaan)

0p 6 december 1970 werd op de bestuursvergadering van de plaatselijke KWB afdeling besloten om een iniatief te nemen om de fotoliefhebbers onder de leden dichter bij elkaar te brengen en hen op een passende wijze te begeleiden bij het beoefenen van hun hobby.

Een werkgroep werd opgericht , die snel tot uitgroeide tot een zelfstandige club met eigen bestuur en leden. De eerste bestuursploeg bestond uit Hubert De Rijbel (voorzitter),William Buytaert (secretaris), Eddy Van Kerkhoven(penningmeester) en Roger De Wolf en Andrè Van der Weken (bestuursleden).

Bij de start telde de club 15 leden. Na èèn jaar telde club 26 leden en op 25 september 1971 had de eerste clubwedstrijd plaats . Werkvergaderingen, voordrachten, uitstappen, wedstrijden, bezoeken aan fototentoonstellingen in binnen- en buitenland werden georganiseerd om de technische kennis en de kwaliteit naar een hoger niveau te brengen.De jaarlijkse salons voor diaprojecties werden een begrip. In 1975 telde de club 40 leden !

In 1980 werd het 10 jarig bestaan gevierd met een foto- en dia salon waarop niet alleen werk van eigen leden werd tentoongesteld , maar ook werk van bevriende clubs zoals "Balder" uit Belsele, cameraclub "Waasland" en foto- en diaclub "Don Bosco" uit Sint-Niklaas hun werk presenteerden. Het bestuur bestaat uit Hubert De Rijbel (voorzitter), Georges Raes(secretaris) Andrè Van der Weken(penningmeester), Paul Eggermont (PR) en Werner Janssens , Godelieve en Gaby Heyman (bestuursleden).

In de tweede helft van de negentiger jaren wordt de club geconfronteerd met de opkomst van de digitale fotografie. Stonden toen o.a. op het programma : het gebruik van de computer in de fotografie , klankdiareeksen omzetten naar video , foto's en dia's op een foto-cd plaatsen , enz.

In 1994 viert Nieuwkerken-Waas 200/700 jaar, Hubert De Rijbel, Gaby en Godelieve Heyman, Georges Maes , Jef Van Ursel , Felix Van den Berghe en Roger Van Wiele presenteren hun diamontages over het feestjaar in theater "De Vlasbloem" onder de titel : Een feest van Licht en Kleur.

Stilaan haken de leden van het eerste uur , wegens hun leeftijd, af.

In 1995 wordt het 25 jarig bestaan gevierd met een tiental leden. Nadien neemt het ledenaantal terug toe tot een 20-tal.

2016 was een jaar van verandering , Hubert De Rijbel de eerste en tot dan enige voorzitter van de club zet samen met bestuursleden Georges Raes en Gaby Heyman een stapje terug. Hubert is dan net geen 46 jaar voorzitter, misschien geen unicum, maar toch een knap staaltje van doorzettingsvermogen.

Het nieuwe bestuur bestaat uit Veerle Rombaut (penningmeester), Magda De Rudder (PR) en Aurèle Martens (voorzitter).

Samen met onze leden kijken we uit naar het 50-jarig bestaan van onze vereniging in 2020.

Werkjaar 2022 -2023 is ondertussen is goed gestart, met opnieuw een aantal nieuwe leden. Welkom! En heel veel fotoplezier gewenst.

Werkjaar 2021-2022 is ook reeds voorbij, met enkele nieuwe leden. En als afsluiting een mooie tentoonstelling in Ten Bos, Dank aan iedereen die er ook dit jaar een geslaagde editie van heeft gemaakt.

De werkjaren 2019-2020 en 2020-2021 waren anders dan verwacht, wegens de wereldwijde coronacrisis die roet in het eten kwam strooien. Vandaar dat we in 2020 enkel een digitale tentoonstelling hielden. En enkele foto's tentoonstelden in de etalage van De Prycker.

Het werkjaar 2018-2019 zit er ook alweer op. De resultaten worden getoond op onze tentoonstelling op 7, 8 en 9 september 2019 in centrum ten Bos in Nieuwkerken-Waas. Iedereen is van harte welkom. Begint het ook te kriebelen om je aan te sluiten bij onze club, aarzel niet en neem vrijblijvend contact op met iemand van het bestuur.

Hiernaast een aantal sfeerfoto's van de tentoonstelling 2018

Helaas ontvingen wij het nieuws dat ons oud-lid Willi Smet overleden is. Veel sterkte aan de familie!

Bedankt iedereen die zo talrijk aanwezig was op onze tentoonstelling, ik hoop dat julliehebben genoten van onze werken.

Prodficiat aan alle leden, en dank jullie wel voor jullie inzet, het was dankzij jullie een geslaagd weekend!

Thema's die we vorig werkjaar (2017-2018) besproken hebben zijn oa wolken, sfeer, muziek, symmetrie, verlaten, brievenbussen, detail, vrij podium, jaarthema (reflectie) wit/zwart, compositie en mensen aan het werk

Op 25 mei 2018 maakten we met een deel van de leden een fotouitstap naar Brussel. Doel was de opdrachten zo goed mogelijk in beeld te brengen. Af en toe konden we ook mooie leuke dingen in beeld brengen die niet gevraagd werden.

Op 13 maart 2018 zijn we met een gedeelte van de leden op zoek gegaan naar mooie dingen in Gent om te fotograferen bij avondlicht. Enkele foto's hiervan zullen te zien zijn op de tentoonstelling.

Helaas hebben we op 20 juni 2017 afscheid moeten nemen van Roger Van Wiele. Hij was reeds gedurende lange tijd lid van onze club. We zullen hem missen.